راه اندازی فست فود سیار

راه اندازی فست فود سیار

امروزه بازار ارائه خدمات در همه اصناف آنقدر اشباع شده است که دیگر داشتن سرمایه و امکانات اولیه برای راه اندازی و موفقیت در یک کسب و کار کافی نیست. تنها کسانی می توانند در این بازار رقابتی به موفقیت دست یابند که علاوه بر سرمایه و امکانات اولیه، از ایده های نوین در زمینه کسب و کار خود نیز بهره مند شوند. راه اندازی فست فود سیار را می توان یکی از مشاغل بهره گرفته از ایده های نوین با سرمایه گذاری محدود و حد اکثر سود در ایران دانست. قدمت راه اندازی کسب و کار های سیار در سایر کشور های جهان مانند آمریکا و ایتالیا و فرانسه و … به چند دهه میرسد. فست فود های سیار، معمولا ماشین هایی از نوع کامیونت ها، ون و یا فولکس هستند، مجهز به لوازم آشپزخانه که به دلیل سیار بودنشان میتوانند در نقاط مختلف شهر به مشتریان خود غذا ارائه دهند.

اگر شما هم تاکنون علاقمند به راه اندازی رستوران، فست فود، کافی شاپ بوده اید اما سرمایه کافی برای تحقق شغل مورد علاقه ی خود را نداشته اید تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا با چگونگی مراحل راه اندازی یک فست فود سیار آشنا شوید.

  1. انتخاب منو.
  2. انتخاب خودرو.
  3. گرفتن مجوز کار و اخذ پروانه بهداشت.
  4. طراحی فست فود سیار.
  5. خرید تجهیزات صنعتی

انتخاب منوی مناسب فست فود سیار

در ابتدای راه اندازی آشپز خانه یک واحد سیار شما باید مشخص کنید که دقیقا چه چیزی میخواهید و قصد دارید چه نوع غذایی را به چه تعداد به چه میزان و با چه درجه کیفیتی به مشتریان خود ارائه دهید. پس اولین قدم برای شروع کسب و کارتان انتخاب منوی مورد نظر است. ابتدا منوی خود را انتخاب کنید سپس با توجه به آن لیستی از لوازم و تجهیزات مورد نیاز خود تهیه کنید ( با توجه به فضای کمی که آشپزخانه های سیار دارند، بهتر است در حد امکان از وسایل و تجهیزات چند منظوره استفاده شود.)

 

انتخاب خودروی مناسب

بعد از انتخاب منو و تهیه لیست لوازم و تجهیزات مورد نیاز ، شما میتوانید برآوردی تقریبی از فضای مورد نیاز و انتخاب خودرو متناسب با کار خود را داشته باشید. معمولا برای راه اندازی واحد های سیار غذایی از خودرو هایی مانند : کامیونت، ون و فولوکس استفاده میشود. این خودرو ها به علت دارا بودن سقف بلند تر برای ایستادن شما و همین طور قرار گرفتن تجهیزات بیشتر در داخلشان مناسب ترین خودرو ها هستند.

گرفتن مجوز کار و اخذ پروانه بهداشت

آنچه در مورد دریافت مجوزهای دولتی و منطقه ای حائز اهمیت است، تفاوت آن بین هر منطقه نسبت به منطقه ای دیگر می باشد، بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که به طور مستقیم با مقامات مورد نظر منطقه خود وارد مذاکره شوید و اقدامات لازم جهت اخذ این مجوز ها را انجام دهید. نگران نباشید! کسب مجوزهای لازم مساله دشواری نیست، همچنین به علت ماهیت کم هزینه رستوران داری سیار در ابتدا هزینه های زیادی را در بر نمیگیرد. لازم به ذکر است بدانید که نرخ مالیات براساس درآمد ما تعیین می شود.

آنچه شما برای صدور صلاحیت پروانه بهداشت لازم دارید عبارت است از :

  • _ ارائه استعلام یا درخواست کتبی متقاضی.
  • _ ارائه تعهد نامه محضری واحد پشتیبان مبنی بر پشتیبانی از واحد یا واحد های سیار توسط مالک ، متصدی یا مدیر.
  • _ ارائه تعهد نامه محضری مالک ، مدیر یا متصدی واحد سیار مبنی بر دسترسی به واحد پشتیبان.
  • _ ارائه کارت بهداشت معتبر برای شاغلین در واحد عرضه سیار و واحد پشتیبان.
  • _ ارائه گواهینامه معتبر از آموزشگاه های بهداشت اصناف دارای مجوز.
  • _ ارائه برنامه کنترل بهداشتی بر اساس سیستم HACCP.
  • _ تاییدیه از پلیس راهنمایی و رانندگی ، شهرداری و سایر دستگاه هایی که به موجب قانون برای اینگونه فعالیت ها تاییدیه صادر می کنند.
  • _ ارائه تعهد محضری مبنی بر عدم عرضه ، نگهداری و استعمال مواد دخانی و پذیرش مسئولیت عواقب ناشی از آن.

طراحی فست فود سیار

توجه به بحث طراحی در فست فود های سیار یکی از شاخصه های مهم موفقیت شما در این کسب و کار محسوب می شود . همان طور که در یک آشپزخانه صنعتی رعایت اصول طراحی آشپزخانه صنعتی متناسب با تأسیسات و تجهیزات مرتبط جهت تهیه و توزیع غذای گرم و سرد و نحوه صحیح چیدمان تجهیزات کنار یکدیگر بسیار حائز اهمییت می باشد. در مورد راه اندازی فست فود سیار به خاطر محدود بودن فضا اهمیت این موضوع دوچندان می باشد. پس طراحی داخلی فست فود سیار و نحوه چیدمان تجهیزات کنار یکدیگر بسیار برای ما حائز اهمیت است. طراحی بیرونی فست فود سیار، معرف هویت شغلی شماست و باید به گونه ای باشد که در یک نگاه مشتری را جذب خودش کند. پس مشاوره با یک طراح و گرافیست حرفه ای در انتخاب نوع رنگ و چیدمان و … می تواند کمک زیادی به موفقیت شما در این نوع کسب و کار داشته باشد.

خرید تجهیزات صنعتی

ابتدا باید سرمایه ای که قرار است در این بخش هزینه کنید را مشخص کنید. اگر قرار است که در این بخش کمتر هزینه کنید بهتر است از تجهیزات دست دوم سالم و متناسب با منوی غذایی خود استفاده کنید.

از ویژگی هایی که رعایت کردن آن در فست فود های سیار بسیار لازم و ضروری است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محل راننده و مسافر خودرو باید به صورت فیزیکی از محل آماده سازی مواد غذایی و محل های ذخیره سازی مواد غذایی جدا باشد.
  2. محل های آماده سازی مواد غذایی و ذخیره سازی آن باید با توجه به نیاز های عملیاتی کافی باشد.
  3. سطوح تماس با مواد غذایی باید صاف، غیر جاذب و به آسانی قابل شست و شو باشد.( مانند فولاد ضد زنگ یا پلاستیک سخت )
  4. محل آماده سازی مواد غذایی باید از بالا و از روبه رو محافظت شود و برای جلوگیری از تجمع بخار، بو و دود به اندازه کافی تهویه مکانیکی یا طبیعی داشته باشد.
  5. آب سرد و گرم تحت فشار باید در همه زمان ها در طول عملیات تامین شود. دمای آب گرم باید حداقل ۴۵ درجه سانتی گراد باشد.
  6. مخزن آب آشامیدنی باید حداقل گنجایش ۳۶ لیتر آب را داشته باشد.
  7. باید برای شستن دست ها و شستن ظروف سینک مناسب در نظر گرفته شده باشد. سینک باید در مجاورت منطقه آماده سازی غذا تعبیه شده باشد.
  8. یک مخزن ذخیره فاضلاب، با گنجایش حداقل ۴۵ لیتر برای تخلیه آسان، تمیز کردن و گند زدایی طراحی شده باشد.
  9. مخزن فاضلاب باید به فاضلاب رو بهداشتی یا سایر روش های مورد تائید وزارت، تخلیه و به طور منظم شست و شو و گند زدایی شود.
  10. فراهم کردن تجهیزات لازم برای گرم نگهداشتن غذاهای بسته بندی شده با دمای حداقل ۶۰ درجه سانتی گراد.
  11. دماسنج مناسب برای اندازه گیری دمای داخلی.
  12. تعبیه کردن سینک شست و شوی دست به همراه صابون مایع و حوله یکبار مصرف.
  13. وجود سطل زباله در دار به تعداد مناسب.
  14. قرارگیری کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه.
  15. باید برای همه موارد غذایی متناسب با نوع آن، یخچال در نظر گرفته شود. یخچال باید مواد غذایی را در دمای ۴ درجه سانتی گراد یا پائین تر حفظ نماید و به یک دماسنج مجهز باشد.

گروه صنعتی مکث سیلور با داشتن تیمی متخصص و فنی در تمامی مراحل پروژه همراه شماست. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره دفتر مرکزی ۲۲۳۳۶۶۰۷ تماس برقرار نمایید.

[alarm]برای مشاهده تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات فست فود مکث سیلور کلیک کنید.[/alarm]

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.